top of page

In een snel veranderende wereld is er een groeiende behoefte aan professionals die in staat zijn organisaties door complexe veranderingen te navigeren. De post-HBO leergang Organisatiecoaching is een unieke opleiding die professionals voorbereidt op het begeleiden van organisatieontwikkeling. Of je nu manager, HR-professional of verandermanager bent, deze leergang biedt je de ingrediënten voor organisatiecoaching die nodig zijn om mensen te verbinden en organisaties te transformeren.

Post-HBO leergang Organisatiecoaching: organisatie ontwikkelen door coaching en advies op verschillende organisatielagen

Opbouw van de leergang Organisatiecoaching

De leergang Organisatiecoaching duurt ongeveer een jaar. Iedere maand vindt een lesdag plaats, totaal 10 lesdagen. Tevens neem je deel aan vijf intervisiebijeenkomsten, drie met je medecursisten, twee begeleidt door de opleider. Tijdens de opleiding doorloop je een traject in je eigen context waarin je de organisatieontwikkeling coacht. Dat begint bij een uitgebreide intake, die zet je om in een offerte (externe organisatiecoaches) of plan van aanpak (interne organisatiecoaches), gebaseerd op een theoretisch kader. Je stemt je plan af met je opdrachtgever en je voer het uit.

Deze ervaring breng je in bij de volgende lesdag. Je ontvangt je lesmateriaal via een digitale leeromgeving. Iedere lesdag krijg je lees-, reflecteer- en experimenteeropdrachten. Je ervaringen zet je om in leerdoelen. Iedere les oefen je verschillende technieken voor organisatiecoaching, ontvang je feedback het effect dat je ermee sorteert. Vervolgens voer je interventies in jouw context uit en de informatie die je uit de evaluatie ervan verzamelt, verwerk je in leerdoelen voor de volgende lesdag. Op deze manier doorloop je in de periode van ongeveer een jaar een organisatie-ontwikkeltraject, terwijl je al lerend je vakmanschap steeds verder uitbouwt. 

Halverwege de opleiding vindt een tussenassessment plaats, waardoor je je leerdoelen voor de rest van de opleiding kunt aanscherpen. Op de laatste lesdag doe je examen, mits je portfolio voldoende is beoordeeld. Het portfolio lever je een maand voor het examen in. Als je slaagt voor het examen ontvang je een certificaat van de certificeringsinstantie voor post-HBO opleidingen: CPION. 

Wat is Organisatiecoaching?

Organisatiecoaching richt zich op het ontwikkelen van organisaties door ze te benaderen vanuit systeem-perspectief. Je krijgt oog voor de samenhang tussen verschillende onderdelen die een rol spelen in een ontwikkelvraagstuk van een organisatie. Je bent in staat om verschillende organisatielagen zo te begeleiden, dat het geheel van activiteiten tot de gewenste organisatieontwikkeling leidt. Daarbij creëer je eigenaarschap op de juiste plek, van leiders aan de top tot het middenkader en individuele medewerkers. Essentiele competenties voor managers en HR-professionals die dagelijks bezig zijn met organisatieontwikkeling.

Belangrijke vragen bij Organisatiecoaching

  • Wat zijn randvoorwaarden voor succes bij organisatieontwikkeling?

  • Hoe ontwikkel je oog voor het effect voor interactie tussen organisatie-onderdelen?

  • Welke technieken kun je inzetten om op verschillende organisatielagen verandering te veroorzaken?

  • Hoe kun je leiders aan de top beïnvloeden en zorg je dat ze de ontwikkeling ondersteunen?

  • Hoe zorg je ervoor dat mensen bereid zijn eigenaarschap te nemen?

  • Hoe beïnvloeden bovenstroom en onderstroom elkaar en welke interventies zijn nodig in welke volgorde om de gewenste verandering te krijgen?

  • Wanneer kun je coachen en wanneer moet je managen?

"Esther is een top-opleider. Wat Esther enorm krachtig maakt, is dat zij heel goed in staat is om naast je te gaan staan en je helemaal te volgen in je eigen leerproces. Dus geen normen stellen en zeggen wat je niet goed doet, maar juist naast je staan en samen met jou je volgende stap in het leerproces ontdekken. Dit doet zij zeer respectvol naar iedereen. Daarnaast is ze ook nog heel kundig en ze heeft ook veel plezier in het opleiden. Ik beveel Esther van harte aan!"

Anita Sijm, Procesbegeleider en Teamcoach

"Ik vind Esther geweldig! Ze is voor mij een voorbeeld van de kracht en noodzaak om altijd jezelf mee te nemen. Ze leert je niet alleen hoe je dat moet doen, maar laat je zelf ervaren hoe krachtig dit is. Al doende leert men, is Esther op het lijf geschreven. De lesdagen zijn leerzaam (op zoveel manieren), intensief en altijd super waardevol. En ook gezellig, want Esther leert je hoe je van een stel individuen een team maakt die eigenaarschap neemt, maar doet dat dus ook met de club die bij haar is om dat te leren. Ik zou iedereen die wil leren hoe je mensen meekrijgt, willen aanraden om naar Esther te gaan. Je wordt er hoe dan ook een rijker mens en betere professional van."

Lize Beekman, Procesregisseur

Schrijf je in

De post-HBO leergang Organisatiecoaching biedt uitgebreide kennis en vaardigheden voor professionals die willen bijdragen aan organisatieontwikkeling. Je leert hoe je niet helpende bedrijfsculturen kunt ombuigen en wat er nodig is om ontstane eilanden binnen organisaties te overbruggen. Na het doorlopen van deze leergang ben je beter uitgerust om effectieve interventies te doen en je organisatie naar een hoger niveau te tillen.

Esther de Haan141155-1200x1200px.jpg

Dag 1 Starten

De eerste dag start met kennismaken, delen van leerdoelen, visie op organisatieontwikkeling en de rol van coaching daarin, vormen van intervisiegroepen en afspraken over organisatie-ontwikkeltrajecten waar jij een rol in gaat spelen. Je scoort jezelf op het competentieprofiel organisatiecoach en formuleert je eigen ontwikkeldoelen, je hart vindt voeding in de oprechte feedback mededeelnemers en van de opleiders, je lijf leert welke signalen het krijgt over het groepsproces.

Dag 2 Inventariseren 

De intake van een organisatie-ontwikkeltraject is de basis voor het bepalen van de scope van je opdracht. In gesprekken met je opdrachtgever en relevante stakeholders op diverse organisatielagen krijg je zicht wat de wisselwerking tussen triggers in de context en de reactie van het leiderschap aan de top en leidinggevende kader is. Je beseft hoe zij zichzelf klem zetten en jouw lijf ervaart de effecten daarvan. Je gebruikt je creativiteit om te bedenken hoe je de harten van medewerkers verovert om samen eigenaarschap te nemen voor de ontwikkeling die nodig is.

Dag 3 Ontwerpen

Ontwerpen van organisatie-ontwikkeltrajecten vraagt een systemische benadering: interventies op de ene organisatielaag inzetten die interventies op een andere organisatielaag versterken. Daarbij is het zaak dat niet alleen jij blij wordt van de aanpak die je voorstelt, maar dat ook de organisatie er energie van krijgt. Je leert daarbij koersen op je gevoelskompas, door gebruik te maken van je zintuig interocepsis.

Dag 4 Organisatiepatronen doorbreken

De vierde lesdag staat systeemdenken op organisatieniveau centraal: je leert interveniëren op organisatiepatronen. Je kent de meest voorkomende patronen en je brengt organisatiepatronen uit jouw context in kaart. Je voert gesprekken op de Plek-der-Moeite: gesprekken die al jouw lef en leiderschap vragen, die ertoe doen en waar opdrachtgever en leiders helder krijgen wat hun eigen onbedoelde en onbewuste bijdrage is aan organisatiepatronen die eigenlijk niemand wil. Je rekt mentale modellen op die mogelijk ten grondslag liggen aan de patronen.  

Dag 5 Systeemdenken

De vijfde lesdag zoom je in op interacties in teams. Stip op de horizon is er vaak wel, maar de vertaalslag naar concreet gedrag inclusief wat het vraagt aan samenwerking van top, team en medewerkers ontbreekt nogal eens. Daar waar doelen alleen te halen zijn door samen te werken, is een focusverschuiving nodig van ik naar wij. Teamleren betekent teambelang gaat voor individueel belang, in doen en in denken. Wat dat concreet betekent bepalen teams zelf. Terwijl teams daarover in gesprek gaan, leer jij hen werken met de onzichtbare lijnen die tussen hen bestaan en die in het hier en nu te zien zijn. Ware magie.

Dag 6 Meten

Halverwege de leergang maken we de balans op: wat lukt al en waar kun je je ontwikkeling nog aanscherpen? Je scoort jezelf nogmaals op het competentieprofiel, zodat je zelf weet wat je meetlat is voor het tweede deel van de leergang. Bij het tussenassessment laat je tijdens de lesdag zien wat je al in huis hebt. Deelnemers en opleider geven je constructieve terugkoppelingen die je meeneemt in je ontwikkeldoelen voor de komende 4 maanden. Met een creatieve sessie over acquireren van opdrachten sluit je deze spannende dag ontspannen af. 

Dag 7 Onderstroom en bovenstroom

De zevende lesdag duik je onder de waterspiegel en leer je de invloed van onderstroom op bovenstroom herkennen en vice versa. Je kijkt vanuit de systemische principes ordening, binding, balans geven en nemen naar jezelf, je opdrachtgever en de organisatie. Je weet wat jouw valkuilen en kwaliteiten hierin zijn en bent je bewust van het effect op je functioneren in je rol als organisatie-ontwikkelaar. Je coacht opdrachtgever en relevante teams met systemische vragen, zodat zij leren welke maatregelen nodig zijn om eventuele disbalans te herstellen.

Dag 8 Collectief leren

Deze dag gaat over collectieve leerprocessen. Alle medewerkers van een organisatie hebben hun perspectief op het ontwikkelvraagstuk. Juist het samenbrengen van de verschillende perspectieven en daarin van elkaar leren brengt het geheel verder. De kunst daarbij is om de draai van debat naar dialoog te maken. Klinkt simpel, maar daar komt het vakmanschap van een organisatieprofessional om de hoek kijken: welke luistervaardigheden gaan helpen? Hoe nodig je vervolgens medewerkers uit om eigenaarschap voor de organisatieontwikkeling te nemen?  

Dag 9 Verdieping: zelfsturing

Steeds meer organisaties kiezen voor zelfsturing als sturingsfilosofie. Het brengt eigen dilemma’s en uitdagingen met zich mee. Wat zijn die en hoe begeleid je het invoeren van zelfsturing? Wat is het speelveld en hoe coach je de teams om samenwerkingsafspraken te maken die binnen het speelveld vallen? Stevige meningen onderin de ijsberg zitten soms in de weg om deze route samen te lopen. Narratieve gesprekstechnieken kunnen helpen om gestolde narratieven weer vloeibaar te maken.

Dag 10 Toetsen

Het officiële examen van de leergang. Op deze dag laat je zien wat je in huis hebt om organisaties te ontwikkelen en je wordt uitgedaagd om een bijdrage aan het vak te leveren. Je krijgt nog een laatste waardevolle terugkoppelingen van de andere deelnemers en van de opleider. Dan is je hoofd gevuld met kennis, je handen hebben nieuwe tools en je hart staat in verbinding met jezelf en mensen in jouw context. Je beschikt over de relevante ingrediënten voor persoonlijk meesterschap in je nieuwe ambacht en wordt beloond met een post HBO certificaat van het CPION.

Intervisie

​In deze opleiding staat van en met elkaar leren centraal. En dat is ook wat je de teams gunt waar je mee werkt.  Daarom vormt intervisie een belangrijk onderdeel van de leergang.

Er zijn totaal 5 intervisiebijeenkomsten, waarvan je drie doet met mededeelnemers en twee worden begeleid door Esther de Haan. 

Programma

"Esther is een vakvrouw. Ze weet vanaf de start een veilige leeromgeving te creëren om deelnemers met elkaar scherp te maken wat je doet met wel effect en of dat helpend is voor wat je wilt bereiken. Ze maakt je wegwijs met vele oefeningen werkvormen in de wereld van systeemdenken en leren en hoe je je als professional kunt verhouden tot ‘t appel van mensen en groepen. Dat leidt bijvoorbeeld tot 'meerzijdig partijdig' handelen en weten wanneer je 'de plek der moeite' wilt of moet opzoeken. Een cadeau voor jezelf en voor de mensen met wie je samen werkt."

Jose Libbers, Beleidsadviseur Kwaliteit & Veiligheid

Boekcovers3-NietBijVisAlleen+TheoryU.png

Praktische zaken

Data 2025: 14 jan, 14 feb, 13 mrt, 10 april, 8 mei, 5 juni, 27 juni, 5 sept, 3 okt, 14 nov 

Data begeleide intervisie 29 jan, 9 april 2025, ochtend: 09.00-12.00 uur  

Lestijden 9.00 – 16.30 uur

Kosten € 6.750,-. (ex btw). De kosten voor CPION-registratie zijn exclusief. 

Locatie Joos Banckersweg 7-3 in Amsterdam

Koffie & thee, cursusmateriaal en de boeken Organisational development with Theory en Niet bij vis alleen (dit proefschrift hoort bij de leergang; de publieksversie verschijnt februari 2025). Na aanmelding volgt praktische informatie en de factuur voor betaling.

Programma en leerdoelen

Tijdens de post-HBO leergang Organisatiecoaching verdiep je je in onderwerpen zoals:

  • Persoonlijk leiderschap

  • Organisatie analyse op basis van systeemdenken

  • Ontwerpen organisatie-ontwikkeltraject

  • Executive coaching

  • Transformationeel leren, o.a. double loop leren

  • Acquireren van organisatieontwikkeltrajecten

  • Plek der moeite gesprekken kunnen voeren met opdrachtgever en sleutelfiguren

  • Boven- en onderstroom onderscheiden

  • Combineren adviseren en (team)coaching

  • Organisatieontwikkeling met Theory U

 

Na afloop van de post-HBO leergang Organisatiecoaching ben je in staat om:

  • Systeemdenken toe te passen op organisatievraagstukken

  • Complexe organisatie-ontwikkelingen te analyseren

  • Trajecten voor organisatie-ontwikkeling te ontwerpen en uit te voeren

  • Duurzame verandering te initiëren en begeleiden

  • Effectief samen te werken met diverse stakeholders in de organisatie

  • Je persoonlijke leiderschap te ontwikkelen, waardoor je effectieve interventies uitvoert

  • Ontwikkeling sorteert op verschillende organisatielagen, variërend van top-, middenkader tot uitvoerend niveau

Praktijkgerichte training Organisatiecoaching

Als post-HBO professional werk je vanuit een theoretisch kader. De nadruk van de leergang organisatiecoaching ligt op de praktische competenties van jouw als organisatieprofessional. Het gaat dan om zaken zoals: ben je in staat mensen te laten leren zodat ze begrijpen wat ze doen met welk effect en indien gewenst zaken anders gaan doen. Kun je mensen coachen zodat ze weten met welke opvattingen ze zichzelf klemzetten, waardoor ongewenste patronen blijven bestaan, lukt het mensen te laten nadenken over organisatiepatronen over afdelingen heen die het geheel niet dienen? Immers, interventies vanuit theorie kunnen bepleiten is belangrijk, met effect uitvoeren van interventies is waar het uiteindelijk om gaat.

Unieke kenmerken van opleiding

In de visie van het Amsterdam Transition Institute is een coachingstraject geslaagd als het gelukt is mensen te leren wat ze zelf kunnen doen om de gewenste organisatieontwikkeling in gang te zetten en voort te zetten. Je maakt jezelf overbodig, doordat je het eigenaarschap voor de gewenste ontwikkeling in de organisatie belegt en daar houdt. Dat betekent ook dat de ontwikkeling niet aan jou vast hangt, maar dat je die stap voor stap in de organisatie belegt. Dat is in onze ogen het echte vakmanschap van een organisatiecoach. Om dat voor elkaar te krijgen, is verbinding met jezelf essentieel. Dit, omdat verbinding tussen medewerkers en leidinggevenden ook nodig is om een gezonde en productieve werkomgeving te creëren, waarin ze samen hun vraagstukken kunnen bespreken en vanuit ieders verantwoordelijkheid steeds de beste besluiten nemen. Effecten van interventies vanuit verbinding landen voelbaar anders dan effecten die vanuit ‘het hoofd’ gedaan worden. In de post-HBO leergang Organisatiecoaching heeft verbinden met jezelf daarom een centrale rol.

bottom of page