top of page

Wil jij je vakmanschap als teamcoach naar een hoger niveau tillen? Of ben je coach of adviseur en wil je je expertise uitbreiden met competenties op het begeleiden van teams? Dan is de Post-HBO leergang Teamcoaching een geschikte leergang voor jou. Deze intensieve opleiding is voor professionals met minimaal HBO-niveau die de fijne kneepjes van het vak Teamcoach willen leren, onder meer door te kunnen coachen vanuit systeemdenken.

Post-HBO leergang Teamcoaching

Opbouw van de Post-HBO leergang Teamcoaching  

Tijdens de uitgebreide Teamcoaching training doorloop je in tien lesdagen het hele teamcoachproces. Je start met het presenteren van jouw visie op het vak. Vervolgens leer je in een intake een Functionele Analyse te gebruiken en op basis daarvan een plan van aanpak en een offerte op te stellen.

 

Gedurende de leergang voer je minimaal twee teamcoachtrajecten uit, zodat je direct kunt toepassen wat je leert. Je ontwikkelt acquisitievaardigheden en leert hoe je kunt zorgen voor holding en containment in teams door te werken vanuit Presence. Je gebruikt je interoceptie om je interventies nog effectiever te maken.

 

Om het leren verder te verdiepen participeer je in intervisie met je jaargenoten, deels onder supervisie van de opleider. Bij iedere lesdag maak je een samenvatting van de essenties van de bijbehorende literatuur en je formuleert leerdoelen. Na afloop van de lesdag maak je een reflectieverslag. Vervolgens voer je je voornemens uit bij je teamcoachopdracht en verzamel je feedback van je opdrachtgever op je handelen. Die verwerk je weer in le leerdoelen voor de volgende lesdag. De lesdagen zijn gemiddeld eens per maand. Halverwege de Teamcoaching-opleiding doe je een tussenexamen, waardoor je zicht krijgt op de ontwikkeling die je hebt doorgemaakt en op de ontwikkeling die je nog hebt door te maken. Gedurende het jaar stel je een portfolio samen waarin je jouw groei als teamcoach vastlegt. Daarmee ontwikkel je tevens materiaal dat je ook in je praktijk als teamcoach kunt gebruiken.

Wat is de post-HBO opleiding Teamcoaching?

Tijdens de Teamcoaching opleiding ga je een jaar lang de diepte in met andere deelnemers. De belangrijkste competenties waar je je in gaat bekwamen is het inzetten van jezelf om teams te ontwikkelen en leren werken vanuit systeemdenken. Je krijgt zicht op wat dat in iedere fase van teamontwikkeling van jou vraagt, bij zowel gezonde en ongezonde, verwaarloosde teams. Om dat te kunnen, combineert de leergang leren door doen met uitgebreide theorie en reflecteren op je eigen handelen. Zo leer je op verschillende manieren over dit ambachtelijke vak. Er is aandacht voor een gedegen intake, plan van aanpak en het opstellen van een offerte. Naast het ontwikkelen van je teamcoachvaardigheden werk je aan je acquisitie-vaardigheden, voor het verwerven van opdrachten. 

 

Belangrijke vragen in de Post-HBO opleiding teamcoaching

  • Wat is jouw visie op teamcoaching?

  • Wat is interocepsis en hoe kun je dat gebruiken bij teamcoaching?

  • Hoe voer je een professionele intake uit en hoe zet je dan om in een plan van aanpak of offerte?

  • Hoe kun je systeemdenken omzetten naar systeemleren bij teamcoaching?

  • Welke patronen kun je waarnemen in teams en hoe intervenieer je daarop?

  • Hoe zorg je ervoor dat mensen in een team samen eigenaarschap nemen?

  • Welke interventies zijn effectief in verschillende fase van teamontwikkeling?

  • Wat doe je als er veel onderstroom is bij teams, bijvoorbeeld bij conflicten of regressie?

  • Hoe verwerf je teamcoachopdrachten?

  • Hoe verhoudt teamcoachen zich tot je andere expertise en hoe ga je dat integreren?

"Gedurende de opleiding ben ik het meest gegrepen door de nadruk die Esther steeds weer legde op het leren (h)erkennen en vooral ook stapsgewijs benutten van je eigen innerlijke referenties tijdens het teamcoachen; de zogeheten interoceptie. In deze opleiding draait het niet alleen om verzamelen van (wetenschappelijke) kennis o.b.v. vakliteratuur, schema’s en modellen, maar vooral ook om het praktische hoe, wat en waarom van het leren (terug) brengen van de ware menselijke maat in een team. Dat resoneerde nog dieper met mij dan dat ik van tevoren al had ingeschat. Het brengen van de zuivere menselijk maat begint bij jezelf! Op zich geen rocket-science, en toch wist ik er eerder onvoldoende handen en voeten aan te geven om daarmee een team in beweging te brengen. 

Als je, net als ik, het belang voelt om onder professionele leiding samen met andere deelnemers jouw grondhouding en inbreng als teamcoach (opnieuw) methodisch te verkennen en aan te scherpen in zuiverheid, dan is dit je opleiding."

Dr. Marike Berkhuysen, trainer en (team)coach

Foto-pluizen-1280x468px-v9.jpg

"Wat heb ik veel van Esther geleerd! Ik heb de leergang post-HBO Teamcoaching bij haar mogen volgen. Zo mooi hoe zij voorleeft hoe je vanuit verbinding van buik-hart-hoofd en vanuit het systeemdenken een groep kan begeleiden! Hiermee is ze een voorbeeld, en ze liet ons doorleven wat het met je doet als je onderdeel bent van een team. Daarnaast liet ze ons veel oefenen om het zelf te doen en te reflecteren. Heel krachtig hoe ieder vanuit zijn/haar eigenheid dit op deze manier zelf ook echt leerde toepassen! Daarnaast geloof ik heel erg in deze manier van werken, waarin je vanuit alle lagen intervenieert en het hele systeem meeneemt. Al vanaf het eerste team dat ik op deze manier coach, ervaar ik hoeveel effect dit heeft!"

Herma Regterschot, Procesleider, Teamcoach, Adviseur bij verandering

Dag 1 Starten

De eerste dag staat in het teken van kennismaken met elkaar, de werkwijze en de uitgangspunten. 

Je hoofd wordt gevoed met begrippen van teamcoaching, je hart vindt voeding in de oprechte feedback mededeelnemers en van de opleiders, je lijf leert welke signalen het krijgt over het groepsproces. 

Dag 2 Inventariseren

De intake vormt het centrale onderwerp van dag twee. 

Het lijkt dan over anderen te gaan: immers een intake voer uit met de opdrachtgever en met het team. 

Daarnaast moet je zelf ook aan de bak: zicht krijgen op wat jij doet met welk effect, dat is de magie van teamcoachen. Jezelf niet buiten schot houden, maar het lef hebben juist jezelf in te zetten, daartoe dagen wij je uit.  

Dag 3 Ontwerpen

Ontwerpen doe je met je hoofd. Toch?

Of doen je hart en lijf ook mee? En wat ontstaat er dan?

Je leert om teamcoachtrajecten te ontwerpen waar jijzelf, de opdrachtgever en het team blij van worden. En daarmee vorm je zelf de eerste toets: word ik er blij van of niet? 

Heb ik de juiste balans gevonden tussen aansluiten en oprekken? 

Dag 4 Intervenieren

De vierde lesdag wordt helemaal gewijd aan het in de vingers krijgen van M1- interventies: interveniëren op de doe-laag. 

Je leert schakelen tussen inhoud, proces en procedure.

En je krijgt zicht op hoe M1-teams jouw verleiden om aan de bak te gaan en daardoor eigenaarschap over neemt. Wat jij kunt doen om dat om te buigen is voor jou na deze dag geen geheim meer. 

Dag 5 Herkaderen

De vijfde lesdag zoom je in op coachen onder de waterspiegel: M2- interventies. 

Je leert denkpatronen observeren, benoemen en herkaderen op zo'n manier dat teams er eigenaarschap voor willen nemen en op zoek gaan naar opvattingen die hen helpen om samen verder te komen.

Je bent inmiddels aardig gevorderd met het coachen van een team in je eigen context. De feedback die je daar krijgt neem je mee naar het tussenexamen. 

Dag 6 Meten

Dag 6 staat in het teken van het tussenassessment. 

In de aanloop van deze dag heb je een waardevolle 'proeve van bekwaamheid' uitgevoerd. Daarop heb je voorafgaand aan de lesdag feedback ontvangen, waar je al even op hebt kunnen kauwen. Tijdens de dag laat je zien wat je inmiddels in huis hebt. De feedback vormt 'food for thought' waar je de  

de rest van de leergang op voortbouwt. 

Dag 7 Contracteren

De zevende lesdag stap je in de zakelijke kant van je teamcoach-vak: de wereld van (her)contracteren en profileren/acquireren. Voor sommigen een nachtmerrie voor anderen de lol van het vak. Vat krijgen op jezelf in het contracteren is een belangrijke stap op weg naar de lol.   

De dilemma's waar je in terecht komt als je aan het werk gaat vormen startpunt voor reflectie en dat de inzichten die dat opleveren draagt bij aan plezier in het ambacht. 

Dag 8 Verschillen

Deze dag lijkt te gaan over conflicten, maar gaat eigenlijk over verschillen: mensen zijn niet allemaal gelijk en dat is lastig en leuk. 

Hoe teams daarmee dealen verschilt. Impliciete regels in de context dragen bij aan mijden of strijden en alles ertussen in.  

Als jij als coach in zo'n team stapt, gaan ze je testen, als was het om 'je nieren proeven': mogen wij er zijn met al onze gekkigheid?

En ben jij daar klaar voor?   

Dag 9 Herstellen

Als de context van een team lang genoeg ongezond is, wordt het team dat vanzelf ook. Dat voel je en dat proef je. 

Ieder team(lid) heeft zijn eigen verdedigingsmechanisme. Dit vraagt van jou daaroverheen oog te houden voor de behoeften van het team.  

Erkennen, vertragen en de brug over: dat is wat jij te doen hebt in zo'n team. Past het jou? 

Dag 10 Toetsen

Het officiële einde van de leergang. 

Op deze dag laat je zien wat je in huis hebt. 

Je krijgt nog de laatste waardevolle terugkoppelingen van de andere deelnemers en van de opleider. 

En dan ben je klaar om in je eigen context te gaan genieten: inmiddels ben je in staat om teams te laten ontwikkelen. 

Leren-leren: intervisie

​In deze opleiding staat van en met elkaar leren centraal. En dat is ook wat je de teams gunt waar je mee werkt.  Daarom vormt intervisie een belangrijk onderdeel van de leergang:

er zijn totaal 5 intervisiebijeenkomsten, waarvan je drie doet met mededeelnemers en twee worden begeleid door Esther de Haan. 

Programma

"Vier jaar geleden volgde ik bij Esther de leergang Teamcoaching. In die periode ontdekte ik dat teamcoaching hét antwoord kon zijn voor 'gezonde teams waarvan de groepsdynamiek niet leidde tot gezamenlijk resultaat', of voor 'niet-functionerende teams met een ongezonde groepsdynamiek'. Ik leerde van Esther basisstappen om het vak Teamcoaching te kunnen toepassen. Een prachtig resultaat, maar ik wilde meer kennis en vaardigheden leren. Het was geen moeilijke keus om de 'HBO+ opleiding Teamcoaching' juist bij Esther te gaan volgen. Ik wist al hoe zij haar expertise vanuit passie deelde en ook hoe zij haar studenten met eerlijke feedback tot leren aanzette. Ondanks deze positieve ervaring bleek de opleiding van een nog hoger niveau dan ik had verwacht. Theorie en praktijk waren binnen het curriculum ontzettend goed in balans. De huiswerkopdrachten leverden veel theoretische kennis op, maar ook zelfkennis. Tijdens de opleidingsdagen oefenden we vooral praktische vaardigheden, wat ook weer veel zelfkennis opleverde. Zelfkennis, een belangrijk onderdeel binnen de opleiding. Een teamcoach moet namelijk ook goed kunnen begrijpen waar het eigen gedrag vandaan komt en het effect daarvan op het systeem in een team. Door de kennis van Esther over systemisch werken en systeem denken is bij mij de basis gelegd om als goede teamcoach te kunnen starten. Ik ben haar als "leermeester" erg dankbaar!"

Monique Staal, Adviseur Onderwijsontwikkeling & Kwaliteit

Schrijf je in voor de Post-HBO opleiding Teamcoaching

Ben jij klaar om je te specialiseren als Teamcoach? Schrijf je dan in voor de Post-HBO leergang Teamcoaching en zet de volgende stap in jouw professionele ontwikkeling. Met het officieel door CPION verstrekte Teamcoaching certificaat leg je het fundament om teams in alle fasen van teamontwikkeling op vakbekwame wijze te coachen. Wil je overleggen of meer weten over de inhoud van het Post-HBO Teamcoaching programma? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee of Teamcoach specialist worden iets voor jou is en beantwoorden al je vragen over de leergang. Bel of stuur een mail en zet vandaag de eerste stap naar het allround Teamcoach worden.

Esther de Haan141155-1200x1200px.jpg

Praktische zaken

Data 2025 11 sept, 8 okt, 12 nov, 3 dec, 2026: 8 jan, 6 feb, 6 mrt, 2 apr, 8 mei, 5 juni 

Data begeleide intervisie 15 dec 2025, 16 maart 2026, 13.00-16.00 uur 

Data 2024 27 sept, 18 okt, 15 nov, 13 dec, 2025: 10 jan, 7 feb, 14 mrt, 11 april, 9 mei, 6 juni

Data begeleide intervisie 28 nov, 4 mrt 2025

Lestijden 9.00 – 17.00 uur

Kosten € 6.750,-. (ex btw). De kosten voor CPION-registratie zijn exclusief. 

Locatie Joos Banckersweg 7-3 in Amsterdam

Koffie & thee, cursusmateriaal en boeken Kookboek voor teams, Aan de slag met Teamcoaching en Eteamcoaching zijn inbegrepen. Na aanmelding volgt praktische informatie en de factuur voor betaling.

Unieke kenmerken van de opleiding
Het unieke van de post-HBO opleiding Teamcoaching is dat de leergang een hoog gehalte ervarend leren kent. De opleider benadert de deelnemersgroep als team en past teamcoachinterventies toe in het parallelproces. Daardoor ervaar je ook vanuit het perspectief van teamlid wat de effecten van interventies zijn.

Je ontwikkelt je vermogen om met je interocepsis te werken: je neemt je lichaamsgewaarwordingen mee in de interventies die je toepast. Daarvoor is het nodig dat je werkt vanuit Presence, een begrip afkomstig uit Theory U.

Een ander uniek kenmerk van de opleiding Teamcoaching is de belangrijke rol die systeemdenken inneemt. Je leert systeemvragen stellen, patronen waarnemen en daar je interventies op te baseren. Dit alles vindt plaats in een persoonlijke, veilige setting, waardoor leren optimaal mogelijk is.

Je doet je voordeel met de decennia lange ervaring van de opleider als teamcoach, opleider en auteur. Je sluit de post-HBO opleiding Teamcoaching af met een door het CPION verstrekt Teamcoaching certificaat.

Praktijkgerichte Post-HBO training Teamcoaching
Gedurende de leergang voer je twee teamcoachopdrachten uit. Door het coachen van meerdere teams terwijl je de opleiding volgt, ben je in staat om het geleerde meteen in de praktijk te brengen. Je breidt je kennis van teamcoaching uit door iedere les de theorie te lezen en de oefeningen uit te voeren die je op de digitale leeromgeving vindt. Alle interventies die je leert, oefen je in de deelnemersgroep, zodat je de effecten aan den lijve ervaart. Je ontvangt directe feedback van de andere cursisten en van de opleider. Die feedback verwerk je in je leerdoelen voor je eigen praktijk en de ervaring die je daar op doet, verwerk je in de leerdoelen voor de volgende lesdag.

Leerdoelen
Je maakt een ontwikkeling door op de volgende onderdelen:

  • Persoonlijke ontwikkeling als Teamcoach: werken vanuit Presence (verbinding hoofd, hart en lijf) en gebruiken van interocepsis

  • Rêverie: voorkomen van overdracht en tegenoverdracht

  • Coachen van gezonde en ongezonde teamontwikkeling (oa omgaan met onderstroom)

  • Coachen van opdrachtgever en andere sleutelfiguren

  • Kunnen uitvoeren van professionele intake: uitvoeren functionele analyse en dat omzetten in een offerte (externe teamcoaches) of plan van aanpak (interne teamcoaches)

  • Veilige leeromgeving creëren in teams: werken met holding en containment

  • Systeemdenken ontwikkelen en systemische principes als manier van kijken

  • Acquisitievaardigheden

 

Na afloop van de post-HBO leergang Teamcoaching ben je in staat om:

  • Te werken vanuit een eigen visie op het vak Teamcoach

  • Teams in alle fasen van teamontwikkeling te coachen

  • Systeemdenken en systemische principes kunnen toepassen op teams en de organisatiecontext

  • Eigen teamcoachopdrachten te acquireren

  • Weten wanneer je te maken hebt met een managementvraagstuk of een en teamcoachvraagstuk

  • Vanuit zelfsturing blijvend te werken aan je eigen ontwikkelpunten

Thema's
De inhoud van de leergang bestaat uit de volgende thema’s:

  1. Starten
    Groepsintake, vorming intervisiegroepen, begripsbepaling;

  2. Inventariseren
    Starten met een traject: intake met de opdrachtgever en intake met het team (analyse);

  3. Ontwerpen
    Teamcoachtraject ontwerpen: intakes leiden tot een contract. Voor externe teamcoaches in de vorm van een offerte en voor interne teamcoaches een plan van aanpak;

  4. Interveniëren op doen
    Oefenen met M1-interventies;

  5. Interveniëren op denken
    Oefenen met M2-interventies;

  6. Meten
    Tussenassessment: proeve van bekwaamheid op Teamcoach-interventies;

  7. Contracteren
    (Her)contractering opdrachtgever, acquireren van opdrachten;

  8. Verschillen
    Coachen van conflicten: aangaan en oplossen van verschillen;

  9. Herstellen
    Coachen van ongezonde teamontwikkeling: regressieve en stagnerende teams, verschil tussen regressie en stagnatie, oefenen met het coachen van regressieve teams;

  10. Toetsen
    Examendag: eindassessment o.b.v. beeldmateriaal

bottom of page